Do interventions with diet or dietary supplements reduce the disease activity score in rheumatoid arthritis? A systematic review of randomized controlled trials

آیا مداخلات با رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی، نمره فعالیت بیماری در آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهند؟ یک مرور سیستماتیک از آزمایش‌های کنترل شده تصادفی

بروزرسانی مهر 27, 1404

ثبت کننده سارا کردستانی

تعداد بازدید 76

هدف، جمع‌آوری شواهد از آزمایش‌های کنترل‌شده تصادفی (RCTs) در مورد رژیم‌های غذایی یا مکمل‌های غذایی مورد استفاده برای کاهش فعالیت بیماری در بزرگسالان مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) بود. جستجوها در پایگاه‌های داده PubMed، Scopus و Cochrane انجام شد. تنها مطالعات RCT رژیم‌های غذایی، خوراکی‌ها یا مکمل‌های غذایی که تأثیر آن‌ها بر امتیاز فعالیت بیماری در 28 مفصل (DAS28) در بزرگسالان مبتلا به RA بررسی شده باشد و در مجلات معتبر انتشار یافته باشد، شامل شدند.

مجموعاً 27 مقاله شامل شد — سه مقاله درباره رژیم‌های غذایی کامل (رژیم غذایی مدیترانه‌ای، غذای خام و رژیم ضد التهابی)، پنج مقاله درباره مواد غذایی، پنج مقاله درباره اسیدهای چرب n-3، پنج مقاله درباره مکمل‌های میکرونورینت منفرد، چهار مقاله درباره مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی منفرد و پنج مقاله درباره پره‌بایوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها یا سین‌بیوتیک‌ها. مطالعاتی که شواهد با قدرت متوسط برای اثرات مثبت بر فعالیت بیماری در RA نشان دادند، شامل مداخلاتی با رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ادویه‌ها (پودر زنجبیل، پودر دارچین، زعفران)، آنتی‌اکسیدان‌ها (کوئرستین و یوبی‌کینون) و پروبیوتیک‌های حاوی لاکتوباسیلوس کازی بودند.

 

“The aim was to compile the evidence from Randomized Controlled Trials (RCTs) of diet or dietary supplements used to reduce disease activity in adults with Rheumatoid Arthritis (RA). Searches were performed in the databases PubMed, Scopus and Cochrane. Only RCT studies of diets, foods or dietary supplements, looking at effects on the Disease Activity Score in 28 joints (DAS28) among adults with RA, published in peer-reviewed journals, were included.

A total of 27 articles were included—three of whole diets (Mediterranean diet, raw food and anti-inflammatory diet), five of food items, five of n-3 fatty acids, five of single micronutrient supplements, four of single antioxidant supplements and five of pre-, pro- or synbiotics. Studies that showed moderate strength evidence for positive effects on disease activity in RA included interventions with a Mediterranean diet, spices (ginger powder, cinnamon powder, saffron), antioxidants (quercetin and ubiquinone), and probiotics containing Lactobacillus Casei. Other diets or supplements had either no effects or low to very low strength of evidence. In conclusion, RCT studies on diet or dietary supplements are limited in patients with RA, but based on the results in this review there is evidence that some interventions might have positive effects on DAS28.

  • عنوان مقاله: درمانی
  • محور مقاله: راندمان و بازده اقتصادی (ارزیابی کارایی مکمل‌ها)
  • افیلیشن نویسنده مسئول: The Department of Biosciences and Nutrition, Stockholm University, 17177 Stockholm, Sweden
  • ایمیل نویسنده فقط برای کاربران ورود / عضویت
  • سال انتشار مقاله: 2020
  • زبان: انگلیسی
  • کشور: سوئد
  • کد مقاله: 21772
  • کلمات کلیدی فارسی: آرتریت روماتوئید، مکمل‌های غذایی، زعفران، دارچین، زنجبیل، مرور سیستماتیک، DAS28
  • کلمات کلیدی انگلیسی: Rheumatoid Arthritis, Dietary Supplements, Saffron, Cinnamon, Ginger, Systematic Review, DAS28
  • لینک کوتاه: https://wikisaffron.org?p=21772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *