برداشت زعفران در گناباد ۵۰ درصد کاهش یافت

بروزرسانی فروردین 24, 1405

ثبت کننده کاوشگر

تعداد بازدید 64

گناباد-ایرنا-مدیر جهاد کشاورزی گناباد از کاهش ۵۰ درصدی تولید و برداشت زعفران طی سال‌جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

دانشنامه جامع زعفران (ویکی زعفران) به نقل از ایرنا؛ اسماعیل قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برداشت پنج تن زعفران از سطح سه هزار و ۵۵۰ هکتار مزارع شهرستان گناباد افزود: استمرار خشکسالی، کمبود منابع آبی و افزایش دما در تابستان موجب کاهش ۵۰ درصدی برداشت زعفران در این شهرستان شد.

وی اضافه کرد: متوسط عملکرد محصول زعفران در گناباد یک و نیم کیلو در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد اظهار کرد: نشان تجاری (برند) زعفران این شهرستان به دلیل دارا بودن شاخص‌های کیفیت برتر در رنگ، عطر و طعم در سطحی بالاتر از میانگین جهانی و به عنوان یکی از معتبرترین نام‌ها در بازارهای داخلی و بین‌المللی شناخته می‌شود و جایگاه خوبی در بازارهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی به دست آورده است.

گفتنی است: سابقه کشت زعفران در شهرستان گناباد به ۷۰۰ سال قبل باز می گردد و پنج هزار خانوار گنابادی از طریق کشت زعفران امرار معاش می‌کنند.

نظام آبیاری زعفران گناباد مبتنی بر قنات ۶ سال قبل در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد که نشان از هویت این کشت در زندگی مردم منطقه دارد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *